My Counterz

My Onlinez

Norazali Zainuddin

Norazali Zainuddin

Exco PMIUM 08/09

My Profail

>Exco Kenegaraan, Etika & Patriotisme, Persatuan Mahasiswa Islam Uni. Malaya >Pengerusi Pro-Mahasiswa Nasional >Pengerusi Pro-Mahasiswa Uni. Malaya

Your Commentz

Pro-Mahasiswa Nasional mengecam kenyataan yang menyentuh sensitiviti agama oleh pegawai HEP UPM

Kenyataan yang dikeluarkan oleh pegawai Universiti Putra Malaysia yang menyebut ”tidak guna sembahyang kalau tak bayar yuran” merupakan tindakan yang tidak beretika dan bermoral. Kenyataan ini ditujukan kepada seorang aktivis mahasiswa sewaktu dua mahasiswi iaitu Nor Farhana Farziena Azmi dan Nur Shafiqa Mohd Ali diarahkan keluar Kolej Tun Perak minggu lepas. Selain daripada menyentuh sensitiviti islam, kenyataan ini memburuk nama Universiti Putra Malaysia (UPM) sebagai sebuah institusi pengajian tinggi.

Oleh yang demikian, Persatuan Mahasiswa Islam UPM (PMIUPM) telah membuat aduan tersebut kepada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) di Putrajaya pada hari semalam, 23 Oktober berhubung kenyataan pegawai Bahagian Hal Ehwal Pelajar itu yang disifatkan boleh menimbulkan kekeliruan.

Hasil daripada kejadian tersebut, Jurucakap Pro-Mahasiswa Nasional, Saudara Ahmad Shahir Aziz membuat laporan polis hasil daripada kenyataan yang sangat sensitiviti dan mengelirukan orang ramai. Menurutnya, kenyataan ini juga mencabar kesucian agama Islam di bawah Artikel 3 Perlembagaan Persekutuan. Dia memohon agar pihak berkuasa yang bertanggungjawab supaya meneliti dan menyiasat perkara ini sewajarnya.

“Pegawai HEP UPM tersebut harus memberikan penerangan dan memohon maaf kepada mahasiswa yang terbabit. Dia sepatutnya bertanggungjawab atas kenyataan yang dikeluarkan”, kata Norazali Zainuddin selaku Pengerusi Pro-Mahasiswa Nasional. Selain itu, beliau mengulas tekanan Hal Ehwal Pelajar (HEP) kepada mahasiswa akan berterusan saban tahun sehingga menjelangnya Pilihanraya Kampus. Taktik dan strategi membuang mahasiswa daripada kolej kediaman dan menghalang sebarang aktiviti yang dijalankan oleh Pro-Mahasiswa setiap kampus merupakan cara biasa dan lama untuk menghilangkan pengaruh Pro-Mahasiswa kepada seluruh warga kampus. Norazali menyifatkan strategi ini tidak sekali-kali melemahkan gerakan mahasiswa dan tekanan yang diberikan akan menjadikan Pro-Mahasiswa Nasional semakin kuat dan tegar dalam memperjuangkan hak mahasiswa.

0 comments: